Subsidie voor uniek waterbergingsproject

Met de komst van meer groen op GOUDasfalt, is het steeds belangrijker om regenwater op te vangen voor droge periodes. Met deze gedachte is een werkgroep 1,5 jaar geleden begonnen met het zoeken naar ideeën voor de opslag van regenwater. Daar kwam zelfs een prijsvraag aan te pas. Met een mix van oplossingen en op maat gemaakte buffertanks ontstond een plan waarmee duizenden liters regenwater kunnen worden opgevangen. Het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard is enthousiast en beloonde het plan in maart met een mooi bedrag uit de subsidieregeling ‘Klimaat en Ruimte’.

“We willen niet langer drinkwater gebruiken voor de bewatering van de Warmoezerij, grasvelden en plantenbakken en -vakken. En het water uit de Hollandsche IJssel is brak. Met dit waterbergingsplan houden we regenwater vast voor het bewateren van het groen”, legt projectleider Lex Schrijvers uit. Het regenwater wordt ook gebruikt als ‘grijs spoelwater’ voor de toiletten. Daarnaast heeft het project een educatief doel. “Door het goed zichtbaar maken van de maatregelen willen we mensen bewust maken dat regenwater een duurzaam product is.”

Flexibele buffertanks
Het waterbergingsproject bestaat uit een aantal groot- en kleinschalige projecten die op meerdere locaties op het terrein worden gerealiseerd. In totaal kan hiermee 120 m3, dat is 120.000 liter, regenwater worden opgevangen. Er zijn drie grootschalige projecten, verspreid over het terrein, waar het regenwater van de daken wordt opgevangen: bij het Zonnedak, Gouwestrand en het vrijwilligersverblijf in het Laboratorium. Het merendeel van het opgevangen water van het zonnedak wordt opgeslagen in een buffertank van 46 m3 tussen de keerwanden. Het water van het Gouwestrand-dak wordt, met gebruik van een pomp, opgeslagen in de voormalige zwarte zand- en grindtrechter aan de oever van de IJssel. Hier gaat het om 45 m3. “Voor de opvang van deze enorme hoeveelheden water maken we gebruik van flexibele watertanks, denk aan enorme zakken, van dik kunststof die speciaal op maat worden gemaakt voor de locatie tussen de keerwanden en de trechter”, legt Lex uit.

Vaten, pompen en leidingen
Van het regenwater van het Laboratorium-dak kan 12 m3 worden opgevangen in 12 IBC-vaten, gekoppeld met 4 IBC-vaten bij de Zonneweide als buffer. Bij het Laboratorium en restaurant Gouwestrand wordt 5 m3 water in vaten opgevangen voor toiletspoeling. En er komen 9 kleinere containers à 600 liter bij diverse gebouwen op het terrein. Hiermee wordt zo’n 5 m3 water opgevangen. “Deze IBC-vaten worden allemaal zwart, om algengroei te voorkomen”, vertelt Lex verder. “Ook wordt het systeem voorzien van water- en stoffilters en wordt het regenwater regelmatig rondgepompt om het schoon te houden.”
Met diverse pompen en leidingen worden de waterbergingslocaties verbonden met plekken waar het water nodig is. Zo komt er een directe waterleiding van de zwarte trechter naar de Warmoezerij, maar ook een tappunt aan de onderkant. Hierdoor kan de elektrische heftruck van GOUDasfalt, met daaraan gekoppeld een aanhanger met watertank en voorzien van een pompinstallatie, regenwater over het terrein verspreiden als dat nodig is. “We willen de vrijwilligers zoveel mogelijk ontlasten bij het sproeien in droge periodes.”

Samen Waterproof
Het waterbergingsplan past goed bij de ambitie van Het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard om mensen en organisaties, met onder meer subsidies, te stimuleren om aan klimaatadaptatie te doen. Met de campagne ‘Samen Waterproof’ wil het Hoogheemraadschap bijdragen aan minder steen en meer groen, minder regenwaterafvoer in het riool en meer water opvangen voor droge periodes. Het creatieve, innovatieve en unieke waterbergingsplan van GOUDasfalt, uitgevoerd aan de oevers van de Hollandsche IJssel, past helemaal binnen deze doelstelling en werd gehonoreerd met het aangevraagde subsidiebedrag.

Lex en zijn collega vrijwilligers zijn inmiddels volop aan de slag en hopen eind 2024 klaar te zijn met uitvoering van dit grote project. “Het is fijn dat het plan zo goed is ontvangen en dat we nu de mogelijkheid hebben om het te realiseren. Zo dragen we weer bij aan een groener en duurzamer GOUDasfalt.”